kosztorys-reklamy

Kosztorys filmu reklamowego – składowe

Często słyszymy zaciekawionego klienta: Jakich kosztów mogę się spodziewać w kosztorysie na produkcję filmu reklamowego? 

To pytanie, na które nie ma jednej odpowiedzi. Całkowity koszt produkcji filmu reklamowego zależy bowiem od skali produkcji, czyli od ilości dni zdjęciowych, lokacji, potrzebnego sprzętu, osób w ekipie, aktorów czy zakresu praw i pól eksploatacji… Na szczęście w każdym projekcie są też pewne stałe elementy, które powinny znaleźć się w kosztorysie filmu. Czym one są i co oznaczają?

Już wyjaśniamy.

Składowe kosztorysu filmu reklamowego

  1. KOSZT PRE-PRODUKCJI I DOKUMENTACJI
    • wynagrodzenie skauta liczone w dniach poszukiwania obiektów, tzw. kilometrówka oraz zakwaterowanie, jeżeli dokumentacja wymaga wyjazdu poza miasto
    • wynajem auta produkcyjnego na dokumentację reżyserską i techniczną oraz wyżywienie
    • wynagrodzenie autora shootingboardu
    • jedzenie i drukowane materiały na pre-PPM i PPM
  2. KOSZT CASTINGU I OBSADY
    • wynajem studia castingowego
    • wynagrodzenie reżysera castingu
    • dodatkowe koszty castingu, jeśli odbywa się on w innym mieście lub za granicą
    • wynagrodzenie poszczególnych ról z podziałem stawki na dzień zdjęciowy oraz prawa do wizerunku
    • wynagrodzenie statystów oraz innych uczestników filmu takich jak dublerzy, tancerze czy zwierzęta
  3. WYNAGRODZENIA
    • reżysera z podziałem na stawkę za dzień zdjęciowy i prawa, asystenta reżysera, montażysty
    • producenta, kierownika produkcji, asystenta kierownika produkcji, kierownika ds. lokacji, kierownika planu
    • operatora obrazu z podziałem stawki na dzień zdjęciowy oraz prawa
    • operatora kamery, ostrzyciela, asystenta kamery, operatora podglądu, operatora steadicamu
    • mistrza oświetlenia, oświetlaczy, agregaciarza, obsługi wózka, obsługi kranu
    • realizatora dźwięku i jego asystenta
    • scenografa, asystenta scenografa, dekoratora wnętrz, rekwizytora, pomocnika rekwizytora, dyżurnych planu, kostiumografa wraz z asystentem, stylisty żywności wraz z asystentem, koordynatora kaskaderów i kaskaderów, specjalisty do efektów specjalnych
    • fryzjera i charakteryzatora wraz z asystentami
    • autora making of, lekarza na planie, nadzoru postprodukcyjnego na planie
  4. KOSZT SPRZĘTU
    • zdjęciowego – kamer z obiektywami, filtrami, głowicami, dysków twardych, podglądów do montażu, monitorów podglądowych, lawety filmowej i innych sprzętów zależnych od wymogów projektu
    • oświetleniowego – agregatu prądotwórczego wraz z paliwem, lamp wyładowczych i żarowych, akcesoriów oświetleniowych, podnośników, wózków, kranu, easy riga
    • dźwiękowego – sprzętu do zapisu na dysku, mikrofonów i mikroportów, odtwarzacza i akcesoriów
    • aut poszczególnych pionów, które dostarczają sprzęt na plan
    • dodatkowych sprzętów takich jak śmigłowiec, dron, propeller, dymiarka czy radiotelefony
  5. KOSZT SCENOGRAFII
    • rekwizytów, materiałów do stylizacji żywności, sprzętu kaskaderskiego, materiałów do efektów specjalnych, materiałów charakteryzatorskich, kostiumów
    • transportu rekwizytów, samochodów kostiumografa, efektów specjalnych, stylisty żywności, kaskaderów i dyżurnych
  6. KOSZT STUDIA I/LUB LOKACJI
    • wynajem hali lub lokacji na czas budowy dekoracji, realizacji zdjęć i rozbiórki dekoracji
    • koszt ekipy, sprzętu i materiałów do budowy dekoracji
    • wynajem ochrony, podnośnika, kontenera, koszt energii elektrycznej
    • koszt pozwoleń, reorganizacji ruchu i ustawienia znaków drogowych
    • koszt zabezpieczenia lokacji, nadzoru policji, straży miejskiej, ochrony, parkingu
    • wynajem pojazdów takich jak: charakteryzatornia, garderoba, toaleta jezdna, samochód socjalny, samochód VIP
  7. KOSZT CATERINGU, PODRÓŻY I INNE
    • jedzenie dla ekipy oraz odtwórców, wynajmem barobusu
    • zakwaterowanie, diety i transport w przypadku zdjęć wyjazdowych
    • inne koszty takie jak koszty biura produkcyjnego, telefonów komórkowych, materiałów biurowych, drobnych wydatków, samochodu produkcyjnego oraz dodatkowego transportu

Na dziś dosyć tych cyferek. Realizacja projektu reklamowego to duże przedsięwzięcie.