5M czyli 5 migawek z planu zdjęciowego cz. I
Przyjeżdżasz na plan i otwierasz oczy ze zdumienia. Jak to możliwe, że z 4 osób ekipy nagle zrobiło się 40? I co ci wszyscy ludzie tutaj robią? Już spieszymy z wyjaśnieniem i przedstawiamy naszą nową serię „5M”czyli 5 MIGAWEK Z PLANU ZDJĘCIOWEGO.
MIGAWKA 1: PION REŻYSERSKI
REŻYSER – jego nie trzeba nikomu przedstawiać. Chętnie zrobi to sam. To właśnie on tworzy autorską wizję filmu, podejmuje kluczowe decyzje i odpowiada za efekt końcowy. Poza instruowaniem aktorów, kieruje całym procesem realizacji zdjęć – od fazy przygotowań, w tym wyboru obsady aktorskiej, członków ekipy filmowej i lokacji, aż po montaż. Czasami pomaga mu słynny „drugi”.
OPERATOR OBRAZU – kolejny artysta, tyle że od zdjęć. To ten człowiek we współpracy z reżyserem i scenografem, określa sposób, w jaki będą komponowane i filmowane kolejne ujęcia. Mimo że jest autorem zdjęć, na ogół sam ich nie robi. Ma od tego ludzi 🙂 kieruje bowiem całą ekipą z pionu kamerowego.
ASYSTENT REŻYSERA – prawa (a czasem i lewa) ręka reżysera, która sięga tam, gdzie jego wzrok nie sięga: układa kolejność realizacji ujęć, zarządza aktorami i statystami na planie, pilnuje czasu realizacji ujęć.
MIGAWKA 2: PION KAMEROWY
OPERATOR KAMERY – to ten gość, co wyobrażenia reżysera i operatora obrazu wciela w życie. Zajmuje się obsługą kamery i kompozycją kadru w trakcie realizacji zdjęć. Kieruje też pracą personelu pomocniczego pionu operatorskiego.
OSTRZYCIEL – to taki optyk na planie i najbliższy przyjaciel szwenkiera. Serio, zawsze są blisko siebie. Jego obecność jest niezbędna przy dynamicznych ujęciach, kiedy porusza się kamera lub aktorzy, a ostrość musi pozostać na konkretnej osobie lub przedmiocie.
SZWENKIER – w skrócie to ten pan, co stoi za kamerą i szwenkuje. Najlepszy ziomek ostrzyciela i operatora filmowego. Pod jego okiem obsługuje kamerę.
OPERATOR STEADICAMU – to taki magik, co cały dzień biega z kamerą na barkach i nawet się nie spoci. Dzięki niemu możemy uzyskać płynne dynamiczne ujęcia w ruchu, nawet przy szybkim poruszaniu się po nierównym podłożu. Rozpoznasz go pospecjalnej kamizelce z ramieniem i sledem, na którego jednym końcu znajduje się kamera, na drugim przeciwwaga.
ASYSTENT KAMERY – kamerowa złota rączka. Odpowiedzialna za stan techniczny kamery, ładowanie filmu, wymianę baterii i kart pamięci.
MIGAWKA 3: PION DŹWIĘKOWY
REALIZATOR DŹWIĘKU – ciiiiiiii! Cichutko. To on nagrywa dźwięk na planie zdjęciowym i pilnuje ciszy w trakcie ujęć. Stara się nagrać jak najczystszy materiał, żeby postrprodukcja nie musiała się z nim później męczyć. Poznasz go po słuchawkach, które rzadko zdejmuje. Uwaga: często słyszy wszystkie kuluarowe rozmowy.
ASYSTENT REALIZATORA DŹWIĘKU – najlepszy ziomek realizatora. Sprawdza warunki dźwiękowe na planie, przygotowuje sprzęt, opiekuje się materiałem i wykonuje wszystkie zadania pomocnicze na planie lub w trakcie udźwiękowiania i zgrywania filmu. Kieruje pracą personelu pomocniczego w pionie dźwiękowym.
MIGAWKA 4: PION OŚWIETLENIOWY
MISTRZ OŚWIETLENIA – to ten artysta, co maluje światłem i szefuje ekipie oświetlaczy. Uzgadnia z reżyserem i operatorem obrazu kluczowe założenia co do stylu filmu i proponuje autorską koncepcje oświetlenia ujęć.
OŚWIETLACZE – tych raczej ciężko przeoczyć, na ogół są to bowiem najwięksi panowie (choć zdarzają się i panie) dźwigający, ustawiający i obsługujący sprzęt oświetleniowy zgodnie z zaleceniami mistrza oświetlenia.
AGREGACIARZE – występują wyłącznie w plenerze, gdzie nie można podłączyć sprzętu filmowego do sieci energetycznej. To właśnie oni dostarczają ekipie energii, bo odpowiadają za pracę agregatu prądotwórczego (to ten najgłośniej buczący sprzęcior).
SZEF GRIPU – bez niego nie pojedziesz. To on układa tory i obsługuje wózek zdjęciowy, który po nich jedzie razem z kamerą. Przeskakując po torach niczym sarna, zapewnia płynną jazdę i piękny ruch kamery.
SZEF KRANU – wbrew pozorom nie zarządza odkręcaniem wody 😉 obsługuje natomiast dźwig do przemieszczania kamery, który pozwala uzyskać jej skomplikowane ruchy, efekt wznoszenia i opadania, zdjęcia z góry i z różnych perspektyw.
MIGAWKA 5: TRZYMAJĄCY POZIOM
FOTOSISTA / MAKING OFOWIEC – wolny elektron na planie. Chodzi, gdzie chce, (starając się jednak nie wchodzić w kadr, jeśli życie mu miłe) i tworzy odrębny materiał video lub foto na zamówienie klienta.
Ufff.
To dopiero połowa ekipy, a już zrobiło się tłoczno. Chcesz poznać resztę? Zapraszamy do przeczytania drugiej części artykułu.