lokacje-do-filmu

Wybór lokacji do filmu. Jak to się dzieje, że wnętrza reklamowe są takie idealne?

Zastanawiacie się Państwo czasem jak to się dzieje, że wnętrza w reklamach są takie idealne, dopasowane do klimatu całego filmu reklamowego?

Prace nad poszukiwaniem lokacji do filmu są jednym z pierwszych działań, jakie podejmuje dom produkcyjny w przygotowaniach do realizacji projektu. Poszukiwaniem obiektów zajmuje się tak zwany skaut. Szukanie odpowiedniej lokacji filmowej trwa to średnio do 1 reklamy od 3 – 8 dni roboczych. Jest to osoba, która na co dzień poszukuje ciekawych miejsc, sprzyjających realizacji filmu reklamowego. W ten sposób skaut tworzy swoją bazę lokacji. Czasem zdarza się tak, że zapytany o jakieś konkretne lokacje potrafi podesłać propozycje miejsc ze swojej bazy, jeżeli te okażą się nietrafione zaczyna poszukiwania według szczegółowych wytycznych klienta i reżysera.

W momencie, kiedy lokacje zostaną wybrane, kierownik ds. lokacji w porozumieniu z kierownikiem produkcji zajmuje się zdobywaniem pozwoleń, na realizację zdjęć w wybranych miejscach.

Lokacja filmowa odnaleziona, czas na adaptację

Kiedy lokacja filmowa jest ustalona i mamy niezbędne pozwolenia na realizację zdjęć, zaczyna się tak zwany proces adaptacji wnętrz. Rekwizytor według wytycznych scenografa wypożycza lub zakupuje meble, dodatki które idealnie współgrają z całym wnętrzem podkreślając charakter reklamy. Niejednokrotnie wnętrza są przemalowywane na oczekiwany przez klienta kolor, a po zakończonym projekcie przywracane do koloru wyjściowego.

Jest to jedna z dróg postępowania, często praktykowana. 

Budowanie lokacji filmowej

Innym wyjściem jest budowa wnętrza na hali zdjęciowej. Na początku poszukuje się hali, która swoimi rozmiarem pomieści planowaną budowę dekoracji. Do realizacji takiego przedsięwzięcia scenograf zatrudnia zespół ludzi zwany właśnie budową dekoracji. Według projektu scenograficznego wyceniają materiały niezbędne do budowy wnętrza oraz swoją pracę. Wtedy wszystko jest budowane od podstaw. Stawiane są ściany, można zadecydować o rozmiarze takiego wnętrza, miejscu ulokowania okien czy drzwi, kolorze ścian, oraz całej reszcie akcesoriów dekoracyjny. Rozwiązanie to jest częściej stosowane porą jesienno-zimową, kiedy pogoda nie sprzyja realizacji zdjęć w plenerze lub kiedy realizowane są projekty, które swoją akcję mają w scenerii wiosennej. 

Wirtualna lokacja filmowa

Ostatnim wyjściem jest tworzenie wnętrza komputerowo. Jest to najdroższe i najdłuższe rozwiązanie. Dużo częściej stosowane w projektowaniu wnętrz do gier komputerowych, czy tworzeniu scenografii do filmów science-fiction. 

Rzeczywiście dobre wnętrze jest podstawą do stworzenia klimatu filmu reklamowego, sprzyja również grze aktorskiej i ostatecznie odbiorze przez widza całego filmu. Warto poświęcić na proces skautingu czas i pieniądz, bo niejednokrotnie decyduje on o sukcesie reklamy.